گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

وبلاگ متولی نمی‌خواهد.

با سلام و عرض ادب و احترام!

با اینکه من سعی میکنم به رسالت اصلی این سایت که همانا اموزش علوم نوین و مدرن است بپردازم اما نمیتوانم از اخباری که به حیطه وبلاگستان مرتبط هستند چشم‌پوشی کنم و شما را در جریان قرار ندهم.

پس به خبر زیر که در روزنامه خراسان امروز چاپ شده بود توجه کنید :

"سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، قصد دارد مرکزی به نام مرکز اسناد و اطلاعات وبلاگ راه‌اندازی کند. قرار است در این مرکز اسناد پژوهشها، پایان‌نامه‌ها، کتب، مجلات و نرم‌افزارهای مرتبط با وبلاگ به شهروندان، پژوهشگران و وبلاگ‌نویسان ارائه شود.

چندی پیش یک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بود که این وزارتخانه به منظور ساماندهی وبلاگ‌نویسی فارسی و حمایت از قشر وبلاگ‌نویس، قصد دارد سایت ملی ملی‌وبلاگ‌نویسان ایرانی را راه‌اندازی کند. می‌بینید که هر دو نهاد مذکور نیت خیر دارند و هدفشان فقط ارائه خدمات به وبلاگ‌نویسان و حمایت از انهاست. اما نیت خیر به تنهایی کفایت نمی‌کند. گاهی یک عمل به ضد خود تبدیل میشود. وبلاگ یک پدیده بدون مرکز است. وبلاگ یعنی : "ازادی از قید و بندهای رسمی نشر و انتشار فکر.". به این دلیل وبلاگهای فارسی توانستند مقام چهرم وبلاگهای جهان را کسب کنند که متولی نداشتند. باور کنید این تفکر سنتی در ایران که هر چیز باید متولی داشته باشد، در فضای سایبر به طور کامل جواب نمی‌دهد و گاهی برعکس عمل میکند. بهترین حمایت دولت از وبلاگها، حمایت نکردن از انها و دخالت نکردن در کار انهاست.

وبلاگها به شخصی‌ترین زوایای زندگی مردم مربوط می‌شود. وبلاگها دل‌نوشته‌ها، خاطرات، یادداشتها و مطالبی است که شهروندان در فضای سایبر به طور کاملا ازاد و بدون نظارت هیچ فرد یا نهادی می‌نویسند. وبلاگهای فارسی روزانه یک گیگا بایت محتوای الکترونیک در فضای اینترنت تولید و منتشر می‌کنند. هرگونه دخالت و نظارت دستگاههای دولتی در این فرایند با هر نیتی منجر به وازدگی تولیدکنندگان محتوای وبلاگها میشود.

"دولت" به معنای عام ان، که از قافله وبلاگها، عقب مانده و تازه متوجه این حرکت شتابان شده است، قصد دارد با طرحهایی نظیر راه‌اندازی سایت ملی وبلاگ‌نویسان یا مرکز اسناد وبلاگها حیطه کنترلی و متولی‌گری خود را به این عرصه هم بکشاند و جالب اینکه هر نهادی سعی میکند خود را پیشگام این مسئله نشان بدهد.

شاید اقایان بدشان نیاید که تا چند وقت دیگر برای راه‌اندازی وبلاگ نیز مقررات وضع کنند و شبیه هیئت نظارت بر مطبوعات یک بوروکراسی عریض و طویل ایجاد کنند که متقاضیان دو سال پشت در به نوبت بایستند.

فیلترینگ که هست، اگر وبلاگی خلاف اخلاق عمومی یا حتی ارزشهای نظام و قانون اساسی نوشت، او را فیلتر کنید. کما اینکه این کار میشود، اما حقیقتا در کار تولید محتوا دخالت نکنید. وبلاگ به متولی احتیاجی ندارد."

منبع : روزنامه خراسان – شماره 16233 – صفحه 9 ( دانش و فناوری ) – مورخه چهارشنبه 30 شهریور 1384

دوستانه :

1 - به شدت موافقم، زیرا پدیده‌هایی نظیر : "مافیای پرشین‌بلاگ، فیلترینگ وبلاگها و سایتهای علمی و ...، ... بودن بردن نام وبلاگ در صدا و سیما، دستگیری و پرونده‌سازی و تصویب قانونهای گوناگون برای مبارزه با وبلاگ‌نویسان در قوه قضائیه، گرانی و بی‌شیرازه بودن نرخ اینترنت و تلفن و به خصوص سرعت اینترنت، حمایت نکردن دولت از جشنواره‌های وبلاگ‌نویسی و ... " شما را نسبت به این اقدام دلسوزانه! نهادهای مختلف بدبین و مشکوک نمی‌کند؟!

2 – فیلم سه‌شنبه کانال 2 همین هفته ( همون هندیه ) خیلی باحال بود. سلمان خان واقعا خوب بازی میکنه! راستی می‌دونستید چند وقت پیش موقع رانندگی تصادف میکنه و پاش میشکنه و میره بیمارستان؟!

چت و تبادل فایل بدون اتصال به اینترنت یا Hyper Terminal

با سلام و عرض ادب و احترام!

ممکن است شما هم تا به حال نام "شبکه" به گوشتان خورده باشد. Hyper Terminal"" هم نوعی شبکه کوچک است که بین دو کامپیوتر برقرار میشود.

مزایا :

-          احتیاج به اتصال ( Connecting ) به اینترنت ندارید.

-          امکان تبادل فایل بین طرفین ممکن است.

-          میتوانید با هم چت کنید.

-          طرفین میتوانند در هر کجای دنیا باشند.

-          ...

تنظیمات :

ابتدا به مسیر زیر بروید :

Start/All Programs/Accessories/Communications/Hyper Terminal

پس از اجرای برنامه :

1 – نام طرف مقابل را وارد کنید.

2 – ایکون دلخواهتان را برگزینید.

3 – کشور فرد مقابلتان را انتخاب کنید.

4 – کد پیش‌شماره شهر فرد مزبور را تایپ کنید.

5 – شماره منزل فرد طرف مقابلتان را بنویسید.

6 – و سپس OK را کلیک کنید.

7 – در انتها هم Dial یا همان شماره‌گیری را کلیک کنید.

چند توصیه :

-          قبلا به طرف مقابل با گوشی تلفنتان تماس گرفته و او را توجیه کنید. ( کامپیوتر فرد مقابل هم باید همین تنظیمات را انجام دهد. )

-          پس از انکه هر دو اماده شدید هر دو نفر باید از نوار ابزار ( ToolBar ) گزینه تماس ( ‍Call ) و سپس "Wait For A Call" را کلیک کنید.

-          در منوی انتقال ( Transfer ) گزینه‌هایی برای ارسال فایل، دریافت فایل، گرفتن فایل متن، فرستادن فایل متن و نیز فرستادن به سوی چاپگر ( Printer ) وجود دارند که میتوانید بهره لازمه را از انها بگیرید.

-          در منوی "File" گزینه‌های ارتباط جدید، باز کردن ...، ذخیره، ذخیره چنانکه ...، مشخصات صفحه، چاپ، مشخصات و خروج موجودند.

-          در منوی "Edit" گزینه‌های کپی، چسباندن و انتخاب همه موجود است.

-          در منوی "View" گزینه‌های نوار ابزار، نوار وضعیت، فونت برای دیدن انها موجودند.

-          در منوی "Call" گزینه‌های قطع شماره‌گیری و قطع کل ارتباط موجودند.

-          در منوی "Help" هم گزینه‌های سر‌فصلهای راهنمایی و درباره نرم‌افزار Hyper Terminal""، برای راهنمایی شما دوستان تعبیه شده‌اند.

-          از راست‌کلیک هم میتوانید از منو گسسته باز‌شده بهره ببرید. در این منوی گسسته انتخابهای مهم دم دست شما هستند.

-          در نوار دکمه‌های استاندارد ( Standard Buttons ) گلچین دکمه‌های الزامی پیش روی شماست.

-          صفحه سفید مقابلتان هم برای تایپ است!

سعی کردم هیچ ابهامی برایتان باقی نمانده باشد.

دوستانه :

ایا میدانید خوشحال کردن مومن چقدر حائز ثواب است؟!

ایا میدانید اگر سؤالی برای شما پیش نیامده ( برای پست بالا ) به خاطر زحمات شبانه‌روزی! چه کسی است؟!

ایا نمیخواهید به نوعی مراتب تشکر و نیز انتقاد و پیشنهاد خود را اظهار و ابلاغ نمایید؟!

پس همین حالا عین بچه ادم یه نظری بدین دیگه خسته شدم ... ای بابا ...

قطع کردن صدای مودم

با عرض سلام و ادب و احترام!

در Control Panel وارد قسمت Network Connections شوید.

روی اتصال مورد نظر خود کلیک راست کنید و روی Properties کلیک کنید. در قسمت اول یعنی General در زیر بخش Connect Using روی کلید Configure کلیک کنید.

در پایین پنجره‌ای که باز می‌شود علامت مربع کنار عبارت Enable Modem Speaker را با کلیک بر روی ان بردارید و سپس OK را دو بار فشار دهید.

دوستانه :

بچه‌ها! مگه خوابتون برده! خب نظر بدین دیگه!

راستی اگه کسی درباره کامپیوتر و اینترنت و مخصوصا طراحی قالب سوال و مشکلی داشت یه نظر یا ایمیل چاره کارشه!

کد جستجوگر گوگل برای جستجو در صفحه وب شما و اینترنت

با عرض سلام و ادب و احترام!

عیدتان هم مبارکـــــــــباد!

برای داشتن جستجوگری قابل که توانایی جستجو در وبلاگ و حتی در ارشیو ان را داشته باشد...

تنها کافی است به اینجا بروید و کد سه نوع جستجوگر با امکانات گوناگون که کار گوگل است را دریافت کنید.

» به توضیحات انگلیسی داده شده دقت کنید و انها را سرسری نخوانید!

MotherBoard ، قطعه اصلی رایانه

با عرض سلام و ادب و احترام!

سالروز میلاد با سعادت سرور جوانان اهل بهشت حضرت اباعبدالله الحسین ( ع ) مبارک بـاد!

همچنین یاد و خاطره شهدای جمعه سیاه، 17 شهریور 57 گرامی باد!

مادربرد یکی از قطعات اصلی و کلیدی یک رایانه است که کیفیت و توانایی ان، تاثیر زیادی بر روی کارایی رایانه دارد. قطعه‌ای که وظیفه بسیار مهم مدیریت و اتصال قطعات را بر عهده دارد و در صورتی که در انتخاب ان دقت لازم صورت نگیرد، رایانه شما شرایط مطلوبی نخواهد داشت.

در حال حاضر مدلهای مختلفی از مادربرد در بازار رایانه ایران وجود دارد که هر یک توانایی‌ها و نقاط قوت و ضعفی دارد. البته با توجه به فناوری‌های جدید مادربردها، تا حد امکان سعی شده است که از نقاط ضعف و اشکالات انها کاسته شود.

یکی از مادربردهای جدیدی که وارد بازار ایران شده است و توانسته در بین فروشندگان و کاربران رایانه‌ای جایگاهی پیدا کند مادربرد 8IPE 1000 از سری مادربردهای شرکت گیگا بایت است که تقریبا جایگزین مادربرد مدل 8I865 شده است.

این مادربرد تمام پردازنده‌های سری پنتیوم 4 با سوکت 478 را پشتیبانی می‌کند که باس ( BUS ) یا FSB این پردازنده سه نوع 800 ، 533 و 400 است. در این مدل از مادربردهای گیگابایت کارت گرافیکی به صورت OnBoard ، بر روی مادربرد قرار ندارد و لازم است که از یک کارت گرافیکی جدا استفاده شود.

تعداد شکافها ( Slit ) پنج عدد است و همگی از نوع AGP 8X هستند. همانطور که مشاهده می‌کنید، این قطعه از سری جدید و فناوری جدید شکافهای PCI و PCI-E سود نمی‌برد. حافظه دو کاناله مادربرد 8IPE 1000 از نوع DDR با فرکانس‌های 400 ، 333 و 266 است. هشت درگاه USB 2.0 و USB 1.1 در این قطعه وجود دارد که 4 عدد از انها با کابل به درگاههای جعبه اصلی رایانه ( CASE ) متصل می‌شوند.

ابعاد این قطعه از نوع ATX است. در مادربردهای با استاندارد ATX ، طول مادربرد 5/30 سانتیمتر و عرض ان 5/24 سانتیمتر است. خروجی و ورودی صوتی این مادربرد AC97 مدل ریل‌تک ALC850 است. بدین ترتیب در این مادربرد نیاز نیست که از کارتهای صوتی جداگانه استفاده شود.

منــبع : روزنــامه جـــام جـــم – ویژه‌نامه کلیــــک – مورخه یکشنبه 16 مرداد 1384 – شماره 57

کد موزیک در صفحه وب

با عرض سلام و ادب و احترام!

همین ابتدای کار باید بگویم که قرار دادن موزیک در صفحه نخست وب کاری بس اعصاب خردکن و غیر حرفه‌ای می‌باشد!

چرا که ممکن است ...

... بازدیدکننده ناشنوا باشد یا از موزیکی که شما ان را محشر می‌دانید متنفر باشد یا اصلا موزیک از ادرسی که ان را در انجا اپلود کرده‌اید Load ( بارگزاری ) نشود و در پی ان پخش موزیک امکان‌پذیر نباشد یا اسپیکر بازدیدکننده خاموش باشد یا سوخته باشد یا اصلا اسپیکر نداشته باشد یا ...!

اما چون رسالت اصلی سایت گلچین دانش براورده کردن نیاز بازدیدکنندگان است من در این پست کد زیر را به شما پیشنهاد می‌کنم :

کد معرفی وب به جستجوگرها

با عرض سلام و ادب و احترام!

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین کارهایی که یک طراح زبده و حرفه‌ای سایت باید به ان مسلط باشد، شناساندن سایت یا وبلاگ به موتورهای جستجو است.

چرا که هر چه سایت ساخته شده توسط بهترین طراحان و اصطلاحا webdesigner ها طراحی شده باشد و در ساختمان ان از مدرنترین و بروزترین ابزار و شیوه‌ها و راهکارهای موجود استفاده شده باشد اما کسی ان سایت را نشناسد مثل این است که ان سایت اصلا وجود ندارد. چه تمامی موجودیت و احترام و شهرت یک نشانی اینترنتی فقط و فقط به بازدیدکنندگان و میزان استقبال از ان برمی‌گردد.

حالا چطور باید سایت خود را به دیگران بشناسانیم؟!

برای اینکار مراحل زیر را بطور مرتب و منظم و مو به مو انجام دهید :

1-استفاده از کدهای مربوطه :

کافی است کد زیر را عینا در محل مربوط به کد صفحه سایت یا وبلاگ خود ( ترجیحا بالای صفحه ) copy و سپس paste نمایید :

رنگ

مقدمه :

با سلام و عرض ادب و احترام!

در مبحث جذاب و گسترده طراحی و ساخت صفحات وب کسانی موفقترند که :

1-سررشته‌ای از طراحی و گرافیک دارند.

2-در امر طراحی و ساخت صفحات اینترنتی خبره هستند و سابقه کار قبلی دارند.

3-به نظرات، پیشنهادها، انتقادات و راهنماییهای افراد صاحب‌نظر در این زمینه و بازدیدکنندگان حرفه‌ای و دائم از سایتها و وبلاگها احترام گذاشته و توجه و اطمینان می‌کنند.

4-...

کسی که سایتی می‌سازد ابتدا باید اهداف خویش را از ساخت سایت برای خودش تعریف کرده و خودش را توجیه کند. سپس باید احساسی که صفحه سایت شما قرار است به بیننده القا کند را بررسی نمایید و درباره ان تصمیم بگیرید.

چه سایت خبر رنگ و بو و حال و هوای خودش را دارد و سایتهای فروش ( اقتصادی ) و سیاسی و ورزشی و تکنولوژی و عمومی و خاطرات ( شرح وقایع روزانه ) و سکسی نیز همین طور!

ضمنا بهتر است به نکات زیر هم توجه کنید :

1-رنگها بیشترین اثر را بر روح و روان و احساس بیننده در 90 ثانیه ابتدایی باز شدن صفحه و ظاهر شدن رنگ اصلی سایت یا وبلاگ می‌گذارند.

2-رنگ از اصلی‌ترین عوامل برای ترغیب مشتری به خرید از شماست!

3-رنگها تنها، باعث انتقال حس اصلی سازنده سایت یا وبلاگ به بازدیدکننده از ان سایت نمی‌شوند بلکه می‌توانند او را مجبور به انجام خواسته صاحب سایت و رسیدن وبمستر به هدفش کنند.

4-هر رنگی در فرهنگ ملل و اقوام مختلف نماد و سمبل چیزی است و بر هر فرهنگی اثر خاص خویش را دارد.

5-هر رنگ به تنهایی یک پیام و سیگنال خاصی را به چشم و از انجا به مغز می‌فرستد و به عبارت دیگر واکنش مغز انسان در برابر هر رنگ متفاوت بوده و تفسیر مغز از هر رنگ ویژه و متمایز و منحصر به فرد است!

من قسمتی از مقاله انتخاب بهترین رنگ برای طراحی وب سایت و نیز بخشی از مقاله اهمیت رنگ در طراحی وب نوشته اقای حسین شرفی را با تغییر و دخل و تصرف و تصحیح و تکمیل در زیر جهت اگاهی بیشتر شما در زمینه طراحی وب قرار می‌دهم. ) 

در فرهنگ آمریکای شمالی رنگهای زیر به احساسات یا مشخصه های زیر مربوطند :

سفید : اشاره دارد به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن چیزی. سفید بهترین رنگ برای بک گراند های وب است. در تجارت سفید رنگ خستگی‌گیر و انرژی‌بخش است.

سیاه : اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت و باستان. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند.

قرمز : توانایی، سکس، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند. در تجارت بمعنی وام و بدهی است. این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند.

آبی : امنیت، اعتماد، مسئولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال. آبی دومین رنگ عوام پسند است. در تجارت بمعنای ضمانت مالی است.

سبز : تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی. در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود.

قهوه ای : تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.

خاکستری : صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت بمعنای سنت گرایی است.

صورتی : ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک.

بنفش : وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.

نارنجی : سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی.

زرد : نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست.

طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است.

نقره ای : سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است.

اصولا وقتی یک بازدیدکننده به سایت اینترنتی شما امده و متون و نوشته‌های پیش چشم خود را مطالعه می‌کند در حقیقت در حال شنیدن حرفهای شماست. هنگامی که شما برای کسی حرف می‌زنید کلام شما تنها %10 منظورتان را به مخاطب منتقل می‌کند! %90 بقیه مقصود شما از طریق لحن و طنین صوت و صدا و همچنین شکل و شمایل چهره و صورت و اعضا و جوارحتان به مخاطب کمک می‌کند تا حرف شما را فهمیده و درک کند.

حال تصور کنید یک صفحه اینترنتی کاملا سفید در برابر چشمان شما باز شده و متنی کاملا ساده‌تر نیز شما را دعوت به مطالعه میکند. نویسنده متن فقط حدود %10 حرف خود را به شما فهمانده است. اما باقی حرف او یعنی %90 دیگر چه میشود؟!

نمی‌توان از او خواست که شفاها پیش شما امده و حرف خود را بازگو کند!

اینجاست که رنگها و تاثیرگذاری ان بر افکار و اعمال انسان اهمیت نقش خود را در طراحی صفحات وب نمایان و اشکار می‌سازند.

پس :

رنگها صرفا برای زیبایی و پر کردن صفحه نیستند، بلکه باعث درک بهتر و عمیقتر منظور و مقصود طراح صفحه و نویسنده نوشته هستند.

رنگها و معانی انها :

قرمز : این رنگ دارای طول موج بلندی است و چشم انسان باید برای درک ان نسبت به رنگ ابی تغییر لنز دهد پس هر جا که رنگ قرمز و ابی در کنار هم باشند باعث خستگی چشم و درنتیجه سردرگمی و سردرد بیننده می‌شود. این رنگ باعث افزایش فشار خون و اضطراب و تنش و هیجان و ضربان قلب میشود. یکی از دلایلی که عده‌ای از انسانها با دیدن خون هول می‌شوند و دست و پایشان را گم ‌می‌کنند همین است چون یک نوع احساس خطر به انها دست می‌دهد. ( علایم خطر، اعلام وضعیتهای اضطراری و قرمز، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، چراغهای گردان پلیس و ... از این جمله‌اند. افرادی که در محیطهای قرمز رنگ مشغول به کارند سرعت کار کردن و همچنین خطا در کارشان بالاست و با هم درامیخته است. ترکیب قرمز ملایم و ابی ملایم ایده بسیار ضعیفی است. در سایتهایی که با اتش و هیجان و گرمی و خشم و ... در رابطه هستند استفاده از این رنگ در رنجهای مختلف و البته مناسب توصیه میشود. این رنگ با رنگهای نارنجی و زرد همنشینی خوبی دارد.

سبز : رنگ سبز از جمله رنگهایی است که نه سرد است و نه گرم. این رنگ ارامش بخش بوده و به راحتی به چشم می‌اید ( سریعتر از دیگر رنگها در چشم انالیز می‌شود. ). به همین دلیل در اتاقهای عمل و بیمارستانها از ان بهره می‌گیرند. طبیعت پیرامون ما نیز سبز رنگ است. اصولا هر جا سبزی هست اب و ابادانی و رطوبت و شادابی هم پیدا میشود. من ترکیب این رنگ با رنگ زرد را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم. سبز فسفری ( Lime ) و کمی ابی رنگ Cyan ) ) را به ما میدهد. سبز و سفید رنگهایی هستند که به خوبی با هم مچ میشوند اما استفاده از انها را در لوگو و ارم تبلیغاتی مناسب نمی‌دانم.

» توجه : این مقاله به مرور زمان کاملتر خواهد شد.

انجام برخی تنظیمات برای G-Mail

با عرض سلام و وقت بخیر!

اگر به خاطر داشته باشید قبلا قول اموزش تنظیمات سیستم POP3 را برای سرویس پست الکترونیک G-Mail داده بودم.

پس برای این کار :
۱-ابتدا به سرویس پست الکترونیکی جی-میل به ادرس http://www.gmail.google.com وارد شوید.
۲-پس از ورود به کنترل پنل ( Control Panel ) خود وارد قسمت Setting در بالای صفحه ، سمت راست شوید.
۳-به قسمت Forwarding and POP وارد شوید.
۴-گزینه Learn More را برگزینید.
۵-دکمه How do I Configure my mailclient را فشار دهید.
۶-نرم‌افزار Outlook را از داده‌های جی-میل انتخاب کنید.
۷-پس از انجام گفته‌های فوق شما توضیحاتی را مشاهده می‌کنید که راهنمای قدم به قدم انجام تنظیمات شخصی Outlook برای دریافت جی-میل است .

8-در پایان راهنمای تصویری لینکی وجود دارد که پس از کلیک روی ان ادامه راهنمایی را پی خواهید گرفت و باید مراحل را مطابق نصاویر قدم به قدم طی کنید.
با انجام کارهای فوق که بیش از ۲ دقیقه به طول نخواهد انجامید شما برای مدتی از ورود به صندوق داده‌ها و رسیده‌های خود در کنترل‌پنل جی-میل راحت خواهید شد!
با انجام این تنظیمات شما به قسمت POP3 در کامپیوتر خود دسترسی مستقیم خواهید داشت و می‌توانید به راحتی به ارسال و دریافت نامه بپردازید.

ضمنا اگر قصد فارسی کردن اشتراک G-Mail خود را دارید به اینجا رفته و پس از وارد کردن نام کاربری ( Username ) و کلمه عبور ( Password ) زبان مورد نظر و دیگر موارد را در فرم پیش رویتان تکمیل بعد از طی این مرحله بخشهایی را که مایل به تغییر انها هستید را انتخاب کرده و سپس ویرایش کنید.

حذف ویندوز معیوب

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما !

فـرض کنید کامپیـوتر شما دو ویندوز XP دارد. حال اگر یکی از ویندوزها خراب شد برای پاک کردن ان بدین صورت عمل کنید :

با ویندوز سالم کامپیوترتان را بوت کرده سپس اطلاعات مورد نیاز موجود در درایو ویندوز معیوب را به درایو دلخواه دیگری منتقل نمایید. ضمنا دقت داشته باشید که فایلهای موجود در Desktop و My Documents را از قلم نیندازید. چه با حذف ویندوز خراب تمامی داده‌های موجود در ان از بین خواهند رفت.

سپس درایو ویندوز خراب را Format کرده تا همه محتویات ان پاک شوند.

اگر هم می‌خواهید هنگام روشن کردن کامپیوتر نام ویندوز معیوب از لیست اولیه انتخاب پاک شود ، رویMy Computer راست کلیک کرده و از گزینه Properties از قسمت Advanced و بخش Statrup and Recovery روی Settings کلیک کنید.

ویندوز فعلی را به عنوان ویندوز پیش‌فرض انتخاب کرده و علامت کنار Time to Display of Operating Systems را بردارید تا لیست ویندوزها در ابتدای بوت شدن کامپیوتر نشان داده نشود.

اگر ویندوزهای دیگری هم دارید میتوانید Edit را فشار داده و در لیست ویندوزها سطر مربوط به ویندوزی را که درایو ان را Format کرده‌اید ، پاک کنید.

 

منبع : روزنامه جام جم – ویژه‌نامه کلیک – شماره 60 – مورخه 6 شهریور 1384 – صفحه 13 – با تغییر و تصحیح

SCREEN SAVER یا محافظ صفحه نمایش چیست؟

مقدمه:

حتما تا حالا برایتان پیش امده که بعد از کار کردن با کامپیوتر ان را به حال خودش بگذارید و بعد از چند لحظه صفحه DESKTOP شما ناپدید شده وبه جای ان عکس یا تصویر دیگری ظاهر می‌شود. بله درست است این محافظ صفحه صفحه نمایش کامپیوترتان است که فعال شده است و شروع به نمایش دادن شکلها و عکسهای مختلف و یا تصاویر متحرک کرده است. با این که بارها با ان برخورد کرده‌اید ولی می‌دانید واقعا چیست و به چه دردی می‌خورد؟

محافظ صفحه نمایش یک فایل اجرایی است که نوسط سیستم عامل کامپیوترتان به اجرا در‌می‌اید.

وقتی فایل مورد نظر خود را در دایرکتوری WINDOWS یا SYSTEM قرار می‌‌دهید و ان را با پسوند SCR ذخیره می‌کنید سیستم عامل ویندوز متوجه می‌‌شود که باید این فایل را به عنوان محافظ صفحه نمایش در نظر بگیرد و هنگام باز شدن پنجره DISPLAY PROPERTIES این فایل را در فهرست اسامی محافظ‌‌‌های صفحه نمایش قرار دهد تا اگر خواستید بتوانید ان را به عنوان محافظ صفحه نمایش خود انتخاب کنید. محافظ صفحه نمایش نوع دیگری هم دارد که به صورت اجرایی با پسوند SCR نیست و اصلا از پنجره DISPLAY PROPERTIES ویندوز استفاده نمی‌کند. این نوع که خیلی کمتر از ان استفاده می‌کنیم در واقع برنامه‌ای است که باید روی کامپیوتر نصب شود تا در موقع مناسب بتواند عکسها و تصاویر خود را نمایش دهد.

چرا از محافظ صفحه نمایش استفاده می‌کنیم؟

با این همه تعریف و توضیح شاید بپرسید که اصلا محافظ صفحه نمایش به چه درد می‌خورد و برای چه از ان استفاده می‌‌کنیم؟ لزوم استفاده از ان بر‌‌‌‌میگردد به مانیتورهای C.R.T اولیه. در این مانیتورها مخصوصا در نوع سیاه و سفید انها وقتی تصویری برای مدت طولانی به نمایش در ‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌امد تصویر خیلی کمرنگ می‌‌‌‌‌شد. همانطور که می‌دانید برای ایجاد PIXEL در مانیتورهای C.R.T از فسفر استفاده می‌‌‌‌‌‌‌شد. این ماده با گرفتن انرژی می‌تواند نورهای مرئی را با سرعت ثابت برای زمان مشخصی از خود متصاعد کند. اگر زمان بیشتر از ان طول بکشد فسفر می‌سوزد و صفحه C.R.T تغییر رنگ می‌دهد.

در ان موقع برای محافظت از مانیتور و جلوگیری از سوختن فسفر به‌ کار رفته در ان از محافظ صفحه نمایش استفاده می‌‌‌‌کردند.

در حال حاضر با این که تکنولوژی پیشرفت کرده و اشکالات مانیتورها برطرف شده و استفاده از محافظ صفحه نمایش ضرورتی ندارد ولی باز هم از ان استفاده می‌کنیم. مثلا وقتی چند دقیقه می‌خواهید میز کارتان را ترک کنید و کمی قدم بزنید با استفاده از محافظ صفحه نمایش و تنظیم محافظ کلمه عبور

( PASSWORD PROTECTION ) ان دیگر خیالتان راحت است که کسی نمی‌تواند وارد رایانه‌تان شود و اطلاعات حساس شما را ببیند.

اگر علاقه‌مندید با اشکال مختلف محافظ صفحه نمایش اشنا شوید می‌توانید از مجموعه موجود در ویندوز شروع کنید یا با جستجو در اینترنت هزاران محافظ صفحه نمایش رایگان را بارگذاری کنید. حتی می‌توانید از برنامه‌هایی مثل SCREEN SAVER BUILDER هم استفاده کنید و با ترکیب عکس و تصویر و صدا محافظ صفحه نمایش دلخوهتان را بسازید. اگر خواستید اثر خود را به دیگران هم نشان دهید. می‌توانید ان را در بعضی سایتها UPLOAD کنید تا دیگران هم از محافظ صفحه نمایش شما استفاده کنند.

مراحل اجرا شدن برنامه محافظ صفحه نمایش

1-سیستم عامل رایانه شما مدام فعالیت‌های قسمت‌های مختلف را کنترل می‌کند. اگر متوجه شود صفحه کلید و موس برای مدت معینی ( که ان را در پنجره DISPLAY PROPERTIES تعیین می‌کنیم ) بیکار هستند پیغامی را به برنامه می‌فرستد و از او می‌پرسد که ایا اجازه دارم محافظ صفحه نمایش را فعال کنم؟

2-برنامه با در نظر گرفتن شرایط خود به سیستم عامل پاسخ مثبت می‌دهد.

3-اگر برنامه پاسخ مثبت داد فایل محافظ صفحه نمایش به وسیله سیستم عامل فعال می‌شود و تا وقتی از طرف موس یا صفحه کلید پیغامی دریافت نکند فعال می‌ماند.

4-وقتی سیستم عامل پیغامی ار موس یا صفحه کلید دریافت کرد می‌فهمد که باید محافظ صفحه نمایش را غیر‌فعال کند اما پیش از ان ابتدا کنترل می‌کند که محافظ کلمه عبور تنظیم شده است یا خیر.

5-اگر محافظ کلمه عبور تنظیم نشده باشد بلافاصله محافظ صفحه نمایش را غیر فعال کرده و صفحه دسکتاپ را نمایش می‌دهد و گرنه از شما نام کاربر و کلمه عبور را می‌پرسد و سپس صفحه دسک‌تاپ را نشان می‌دهد.

منبع : روزنامه جام‌جم – ویژه‌نامه کاشف شماره  89 –  صفحات 8 و 9 - مورخه یکشنبه 16/9/1382

خدانگهدار.

ارسال دعوتنامه عضویت در G-Mail

با عرض سلام و ادب و احترام.

کسانی که دعوتنامه GMail می‌خواهند لطفا در قسمت نظرات ذکر فرمایند.

توجه!

1-برای این که دعوتنامه حتما به شما ارسال شود ایمیل خود را درست و صحیح وارد کنید.

2-هنگام نوشتن درخواست در قسمت نظرات حتما نام خود را وارد کنید.

3-بیش از یک درخواست نفرستید. ( برای این که بالاغیرتا و انصافا به همه برسد این کار را نکنید! بعد از ایجاد اکانت GMail گوگل خودش به شما دعوتنامه خواهد فرستاد تا شما هم به دیگران بدهید یا به خودتان ارسال کنید. )

۴-حتما هم پوشه Bulk و هم پوشه Inbox را ایمیلی که دعوتنامه به ان ارسال خواهد شد را چک نمایند.

محسنات و امکانات GMail :

1-واگذاری 2525 مگا بایت فضا برای نامه‌هایتان.

2-دیگر مانند YAHOO و HOTMAIL از تبلیغ های بزرگ و سنگین خبری نسیت و صفحه یا تبلیغی ندارد و یا به صورت متن در گوشه سمت راست ان را ملاحظه می‌فرمایید.

3-امکان تقسیم‌بندی و قرار دادن نامه‌‌های رسیده به پوشه‌های Inbox و Starred و Sent mail وDrafts  و All mail و Spam و Trash.

4-امکان فارسی‌سازی قسمت‌های مختلف که در اینده نزدیک اموزش خواهم داد.

5-امکان استفاده از سیستم POP3 که می‌دانم لااقل در یاهو پولی است. این قسمت را هم بعدا توضیح خواهم داد.

6-دارا بودن قسمت تنظیمات برای تغییر password و دیگر چیزها.

7-اموزش و راهنمایی تغییرات و دستکاری در تنظیمات و کار با قسمات‌ها و ابزارها به صورت واضح و تصویری.

8-امکان جستجو در نامه‌هایتان.

9-دارا بودن قسمت ارشیو.

و اگر بخواهم باز هم بنویسم مثنوی هفتاد گیگا بایت کاغذ! خواهد شد.

فعلا یا علی...

خداحافظ.

 

حذف کامل یک نرم‌افزار از لیست برنامه‌ها

با عرض سلام و وقت‌بخیر!

بله! بالاخره کار طراحی قالب این سایت گلچین دانش هم تموم شد!

ولی خداییش برای ساخت سایت و وبلاگ چه چیزها که یاد نگرفتم. فرانت‌پیج و فتوشاپ و فلش نرم‌افزارهایی هستند که اگر دقت کنید اثار انها رو توی قالب سایت می‌بینید.

اگر هم عمری بود و وقتی و حوصله‌ای( اولیش دست خداست و دومیش هم حتما هست ) چیزهایی رو که بلدم و چند کتاب و روزنامه هم دارم برایتان توی پست‌های بعدی می‌گذارم.

فقط بالا‌غیرتا نظر بدین! یادتون نره‌ها! انتقاد و پیشنهاد و نظر و شعر و املا و انشا و نظریه و فرضیه و بیانیه و هر چه دل تنگت می‌خواهد بگو!

حالا فعلا برای اینکه هم یک افتتاحیه رسمی داشته باشیم و هم یک مطلب خوب این رو داشته باشین تا بعد...

حذف کامل یک نرم‌افزار از لیست ADD/REMOVE PROGRAMS

شاید تا به حال برایتان پیش امده باشد که یک نرم‌افزار را نصب کرده‌اید اما وقتی می‌خواهید ان را حذف کنید نام ان هنوز در لیست add/remove در control panel هست یا مثلا حواستان جای دیگری بوده به جای این که اول برنامه را uninstall کنید فایلها و فولدرهایی را که موقع نصب ایجاد کردید را نیست و نابود کردید.

حالا با این راهی که می‌گویم نام و اثر ان برنامه هم از لیست فوق‌الذکر حذف خواهد شد. انشاءالله...

ابتدا به منوی start رفته بعد روی run کلیک کرده regedit را تایپ کنید و سپس OK!

انگاه به مسیر زیر رفته و نام برنامه مورد نظرتان را یافته و ان را حذف کنید :

HKEY-LOCAL-MACHINE/SOFTWARE/MICROSOFT/WINDOWS/CURRENTVERSION/UNINSTALL

یک توصیه دوستانه :

1-هیچ‌وقت بدون اطمینان کافی و از روی تفنن به سراغ رجیستری ویندوز که همانا قلب ویندوز است نروید.

2-بهتر است پس از هر تغییری در رجیستری و حتی نصب یا حذف نرم‌افزار ویندوز را restart کنید.

یا علی...

خداحافظ!

منبع : با تغییر و تصحیح - روزنامه جام‌جم – ویژه‌نامه کلیک – مورخه یکشنبه 2 مرداد 1384 / شماره 55 – صفحه 13