گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

تنوع + عشق من!

سلام بر همه!

امروز میخواهم سنت‌شکنی کنم و برای فرار از یکنواختی و خشکی وبلاگ گلچین دانش چند عکسی را که از استاد عزیز و محبوبم در یکی از سایتهای موسیقی دیدم و مناسب دیدم، برای شما به معرض نمایش بگذارم.

معصومیت بچگانه استاد گرانمایه و گران‌سنگ دکتر محمد اصفهانی، همان کسی که در چهارده سالگی در بهشت زهرا در کنار حضرت امام خمینی (ره) با صوتی خوش، قرآن تلاوت مینمود را ببینید :

» دانلود عکس 1

» دانلود عکس 2

» دانلود عکس 3

» دانلود عکس 4

» دانلود عکس 5

» دانلود عکس 6

» دانلود عکس 7

» دانلود عکس 8

نشان دادن یک اسلاید بدون نوبت

در هنگام یک "ارائه" بسیاری از مواقع لازم است که به چند اسلاید جلوتر و یا عقب‌تر بروید و یک اسلاید را خارج از ترتیب معمول نشان بدهید.

در پاور پوینت در هنگام یک "ارائه" کافی است شماره اسلایدی را که میخواهید نشان دهید را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید تا اسلاید مورد نظر نشان داده شود.

اگر شماره اسلاید مورد نظر خود را نمیدانید، در هنگام "ارائه" بر روی اسلاید در حال نمایش راست کلیک کنید و روی Go و سپس By Title بروید و سپس از بین لیست اسلایدهایی که میبینید، اسلاید مورد نظر خود را نشان دهید.

جایگزین کردن یک فونت در Power Point

در برنامه پاور پوینت هنگامیکه تعداد اسلایدها زیاد میشود، انجام دادن تغییرات یکسان در تمام اسلایدها وقتگیر خواهد بود. همچنین ممکن است که بعضی اسلایدها درست تغییر نکنند و یا جا بمانند. یکی از این نوع تغییرات تغییر یک فونت خاص در تمام اسلایدهاست.

برای این کار در منوی Format بر روی Replace Font کلیک کنید و سپس در لیست Replace روی فونتی که میخواهید تغییر دهید کلیک کنید. در لیست With هم بر روی فونتی که میخواهید جایگزین فونت قبلی در تمام اسلایدها شود کلیک کنید. کلید Replaceرا فشار دهید تا تغییرات اعمال شود. میتوانید این کار را چند بار انجام دهید تا به فونت دلخواه برسید. سپس کلید Close را فشار دهید.

گوگل ، این بار در سیاره سرخ

شرکت کوچکی که چند سال پیش به منظور بهبود روشهای جست و جوی اینترنتی تاسیس شد اینک دامنه جست و جوی خود را به سیارات منظومه شمسی کشانده است.

به گزارش ایسنا، در حالی که با ورود موفقیت‌آمیز مدارگرد اکتشافی مریخ به مدار سیاره سرخ عصر طلایی اکتشاف مریخ وارد مرحله جدیدی شده است، اکنون کاربران اینترنت با پدیده جدیدی در دنیای رنگارنگ گوگل مواجه میشوند که نگاه آینده‌نگرانه این شرکت را مشخص میکند.

کاربران اینترنت چند وقتی است که با مرورگر سیاره زمین (Google Earth) و مرورگر ماه (Google Moon) آشنا هستند.

این دو سرویس جذاب گوگل بسیاری را به خود جذب کرده و به خصوص سرویس بررسی کره زمین این موسسه توانسته کارکردهای فراوانی را پیدا کند اما اینک گوگل قدم به بیرون از سیستم اقماری زمین گذاشته و در اولین گام خود مریخ را هدف گرفته است.

از روز دوشنبه و همزمان با تولد پرسیوال لاول، رصدگر مشهور مریخ، صفحه جست و جوی مریخ، به گوگل افزوده شده است.

در این صفحه نقشه‌ای قابل درشت‌نمایی از سطح سیاره سرخ به نمایش در‌می‌آید که از ترکیب بیش از 17 هزار تصویر تهیه شده از سوی مدارگرد "اودیسه" مریخ به دست آمده و بدین ترتیب هر کسی میتواند در منزل خود به گشت و گذار بر خاک مریخ بپردازد.

گشت و گذاری که در آن برخی نقاط جذاب دارای توان تفکیک و درشت‌نمایی بالاتری خواهند بود. نواحی‌ای چون محل فرود و فعالیت مریخ‌نوردهای دوقلوی ناسا، دره مارینر و یا کوهستان المپ.

گام بعدی گوگل در فتح منظومه شمسی کجا خواهد بود؟!

منبع : روزنامه خراسان

صرفه جویی در مصرف برق

در ویندوز این قابلیت وجود دارد که برای کاهش مصرف برق و همچنین طول عمر بیشتر وسایل رایانه تنظیماتی را انجام داد.

برای مثال بعد از مدتی که از دستگاه استفاده نشود مانیتور و همچنین هارددیسک خاموش میشوند. برای این کار در ویندوز XP در منوی شروع روی Control Panel کلیک کنید و سپس روی Power Options کلیک کنید. در قسمت Power Schemes میتوانید مدت زمانی را که پس از بیکار ماندن ویندوز، مانیتور و هارددیسک خاموش شود مشخص نمایید. در این صورت پس از مدت زمان مشخص هارد و مانیتور خاموش میشوند و سپس با فشردن یک کلید یا حرکت ماوس دوباره روشن میشوند.

پارتیشن بندی تحت ویندوز

با سلام.

Fdisk در داس (DOS) برنامه‌ای برای ایجاد و حذف پارتیشن بود. در ویندوز 98 این برنامه را میتوانید از طریق منوی Run اجرا کنید.

در ویندوزهای 2000 و XP در Control Panel وارد قسمت Adminstrative Tools شوید و Computer Management را اجرا نمایید.

در قسمت سمت چپ پنجره و در بخش Storage روی Disk Management کلیک کنید.

با کلیک راست کردن روی هر پارتیشن میتوانید آن را حذف یا فرمت کنید و یا حرف مربوط به آن را عوض کنید. با کلیک راست کردن روی فضاهای خالی هم میتوانید پارتیشن جدید بسازید.

البته برنامه‌هایی مانند Partition Magic هم وجود دارند که امکانات بیشتری نظیر اتصال دو پارتیشن به هم، دو تکه کردن یک پارتیشن و تغییر اندازه یک پارتیشن را فراهم میکنند.

چک کردن ایمیلهای یاهو در Outlook Express

ایمیلهای یاهو را مستقیما توسط Outlook Express نمیتوان چک کرد. برای این کار ابتدا باید برنامه‌ای به نام Yahoopops را نصب کنید. برای تهیه این نرم‌افزار در سایت Http://www.Download.com میتوانید Yahoopops را جستجو کنید. پس از نصب و اجرای نرم‌افزار میتوانید برنامه Outlook Express را اجرا کنید و Incoming Mail Server و Outgoing Mail Server را هم Localhost و یا 127.0.0.1 بگذارید. سپس میتوانید از طریق Outlook Express و با کمک این نرم‌افزار ایمیل یاهو خود را چک کنید. البته اگر اینکار به درستی انجام نمیشود برای تنظیمات بیشتر راهنمای نرم‌افزار را هم مطالعه کنید تا نحوه تنظیم کامل آن را یاد بگیرید.

منبع : روزنامه جام‌جم – ویژه‌نامه کلیک

روشن کردن موبایل در حالت SafeMode

در بعضی مواقع گوشی تلفن همراه نیز مانند یک کامپیوتر دچار مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری میشود که شما برای رفع آن با مشکل روبرو میشوید. هنگامیکه کامپیوتر شما دچار مشکل میشود و ویندوز نیز در لود شدن مشکل دارد از حالت SafeMode استفاده میکنیم. این حالت برای گوشی تلفنهای همراهی که از سیستم عامل سیمباین استفاده میکنند نیز وجود دارد. اگر گوشی شما به صورت نرمال روشن نمیشود و یا پس از نصب برنامه Error مشاهده میکنید و یا حتی نمیتوانید وارد قسمت Menu برای فرمت کردن گوشی خود شوید، به صورت SafeMode وارد شوید. برای اینکار کلید ABC را فشار دهید و سپس گوشی را روشن کنید. کلید ABC را تا زمان بالا آمدن کامل گوشی به صفحه Wallpaper نگاه دارید. حال سعی کنید که عمل فرمت را آغاز کنید. این حالت برای نوکیا 3650/7650/6600 و N-Gage است ولی مشابه آن در تمام گوشیها وجود دارد.

کوکاکولا و پپسی یعنی چه ؟!

همه شما آرم شرکت کوکاکولا را می شناسید .

اگر این آرم را برعکس کنید به نتایج جالبی دست می یابید .

کمی دقت کنید ! می بینید که نوشته :

لا محمد لا مکه

اگر فکر می کنید که اتفاقی است ، به این نکته توجه کنید که چرا سومین C (در کلمه Cola) ، این قدر کشیده شده و پیچ خورده تا حرف (ک) درست شود . (برای کلمه مکه)

آرم شرکت پپسی را هم همه می شناسند .

نکته در کلمه پپسی (PEPSI) است . هر حرف این کلمه ، مخفف یک کلمه است :

Pay Each Penny Save Israel

یعنی : هر پنی که می پردازید ، برای اسرائیل ذخیره می شود .

* پنی کوچکترین واحد پول اروپا و امریکاست .

منبع : اینجا

امسال نوروز را به خانه گوگل ببریم!

بسیاری از سایتهای اینترنتی فارسی زبان برای دومین سال متوالی خواستار قرار گرفتن لوگوی نوروز در سایت "Google" شدند.

در این حرکت ملی کاربرای اینترنتی با ارسال یک پست الکترونیکی برای گوگل، خواستار قرار گرفتن لوگوی نوروز بر روی صفحه اصلی این سایت شدند.

سایت "اصفهان‌هاست" با امکان قرار دادن ارسال پست الکترونیکی برای سایت گوگل در صفحه اینترنتی به آدرس Http://www.esfahanhost.com/nowrouz/ پیشتاز این امر بوده است.

در این نامه الکترونیکی از تیم گوگل خواسته شده است با توجه به اهمیت عید نوروز در میان اقوام کشورهای مختلف جهان مانند فارسها، ترکها، کردها، بلوچها و تاجیکها، لوگویی متناسب با این ایام در سایت خود قرار دهد.

گوگل که از پربیننده‌ترین و محبوبترین سایتهای اینترنتی در شبکه جهانی اینترنت است در سال گذشته با توجه به درخواست کاربران، لوگوی عید نوروز را که نشان‌دهنده سفره هفت‌سین بود، در روزهای اول و دوم فروردین بر روی صفحه اول سایت خود قرار داد.

مدیر سایت "اصفهان هاست" در مورد این موضوع به ایرنا، گفت : "این حرکت ملی برای اولین بار از سال گذشته آغاز شد و بیش از 40 هزار کابر در طول دو روز با ارسال پست الکترونیکی خواستار قرار گرفتن لوگوی نوروز در سایت گوگل شدند."

"محسن سعیدی" افزود : "امسال نیز با نزدیک شدن به آغاز سال نو و فرا رسیدن روز باستانی، کاربران این حرکت ملی را آغاز کردند. برخی کارشناسان معتقدند استفاده از امکانات شبکه جهانی اینترنت برای شناساندن فرهنگ ملی اسلامی کشورمان تا کنون با بدبینی‌هایی که برخی به این شبکه دارند، مورد توجه قرار نگرفته است. به گفته این کارشناسان با این شبکه نمی‌توان برخورد قهرآمیز داشت و هر کشوری که بیشتر از این شبکه استفاده کند در معرفی فرهنگ خود در جهان موفق‌تر است. آنها میگویند : "با آنکه در سالهای اخیر حتی حوزه‌های علمیه نیز برای ورود به شبکه جهانی اینترنت اقداماتی داشته‌اند اما هنوز عزم ملی برای بهره‌گیری مناسب از امکانات این شبکه ایجاد نشده ‌است.

منبع : روزنامه خراسان

جلوگیری از تغییر سایز عکس در IE

در برنامه IE هنگامیکه یک عکس قابل نمایش در پنجره برنامه نباشد به طور خودکار اندازه‌اش تغییر داده میشود. برای جلوگیری از این کار میتوانید در منوی Tools روی Internet Options کلیک کنید. سپس در قسمت Advanced گزینه Enable Automatic Image Resizing را پیدا کنید و با کلیک در کنر آن علامت را بردارید. با فشردن کلید OK تغییرات اعمال میشوند.

ایران نهمین کشور برتر دارنده وبلاگ در دنیا

به گزارش موج ، آمار تعداد وبلاگ در کشورهای مختلف جهان از آنجا که بسیاری از کاربران اینترنت ، در سرویس های وبلاگ خارجی نیز برای خود وبلاگ می سازند ، نمی توان به طور دقیق تعداد وبلاگ های موجود در یک کشور را محاسبه کرد اما با امارگیری از موتورهای جستجو و ترکیب این آمار با اطلاعات دیتا بیس های سرویس دهندگان وبلاگ می توان به ارقامی نسبتا دقیق دست یافت .
در کشور استرالیا هم اکنون 20 هزار وبلاگ فعال وجود دارد .در بلژیک نزدیک به 100 هزار وبلاگ وجود دارد . البته این تعداد به دلیل جدایی دو بخش فرانسوی و هلندی کمی متفاوت است .
بوسنی و هرزگوین با 3 هزار وبلاگ ، برونئی با 3 هزار ، کانادا قریب به 700 هزار وبلاگ که این آمار نیز به دلیل گوناگونی شدید ملیت ها در این کشور اندکی متفاوت است ، چین نزدیک به 6 میلیون وبلاگ ، کرواسی 50 هزار وبلاگ ، جمهوری چک 10 هزار وبلاگ ، دانمارک 15 هزار وبلاگ ، فنلاند 100 هزار وبلاگ ، فرانسه 5/3 میلیون وبلاگ البته مدتی قبل بیزنس ویک این تعداد را 3 میلیون عدد اعلام کرده بود که به دلیل تفاوت در نحوه آمار گیری است ، آلمان 300 هزار وبلاگ ، یونان 5 هزار وبلاگ ، هند 100 هزار وبلاگ که آمار مجله فایننشیال اکسپرس هم در همین حدود است ، ایران 700 هزار وبلاگ که البته همه ی این وبلاگ ها فعال نیست اند و تعداد آنهایی که هر چند رو یکبار آپ دیت می شوند در حدود 400 هزار عدد است . 520 هزار عدد از این تعداد مربوط به پرشین بلاگ ، 55 هزار مربوط به بلاگفا ، 20 هزار عدد میهن بلاگ ، 7 هزار مربوط به پارسی بلاگ و بقیه متفرقه است ، ایرلند 75 هزار وبلاگ ، اسرائیل 100 هزار وبلاگ ، ایتالیا 250 هزار وبلاگ ، ژاپن در حدود 5/5 میلیون وبلاگ که البته روز به روز نیز بیشتر می شود ، مالزی 20 هزار وبلاگ ، هلند 600 هزار وبلاگ ، فیلیپین 75 هزار ، لهستان 5/1 میلیون وبلاگ ، روسیه 400 هزار وبلاگ ، کره جنوبی در حدود 20 میلیون وبلاگ ، اسپانیا 5/1 میلیون وبلاگ ، اکراین 50 هزار وبلاگ ، انگلیس 5/2 میلیون وبلاگ البته بسیاری از مردم این کشور در خارج از انگلیس وبلاگ دارند که نمی توان تعداد دقیق آنها را مشخص کرد ، آمریکا 40 میلیون وبلاگ.
در تقسیم بندی دیگر که بر اساس سایت های ارائه دهنده سرویس وبلاگ تنظیم شده ، سایت
Xanga با داشتن 40 میلیون کاربر وبلاگ ، MySpace با 30 میلیون ،MSN Space  با 18 میلیون کاربر ، Blogger با 15 میلیون کاربر ، Cyworld با 13 میلیون کاربر ، SixApart با 11 میلیون کاربر ، Planet با 6 میلیون کاربر ، Yahoo Blogs Korea با 3 میلیون کاربر و در مکان سیزدهم جهان هم پرشین بلاگ با 525 هزار کاربر قرار دارد .

منبع : اینجا

وبلاگهای فارسی و شکاف بین نسلی

وبلاگهای فارسی بزرگترین مزیت ایرانیان در فضای مجازی هستند. آمار و ارقام وبلاگهای فارسی در جهان حکایت از 700 هزار وبلاگ ثبت شده و حدود 100 هزار وبلاگ فعال دارد.

اکنون قشر بزرگی از جامعه وبلاگ‌نویسان را جوانان ایرانی مقیم خارج از کشور تشکیل میدهند. از دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا، کانادا، فرانسه، انگلیس، امارات و مالزی گرفته تا شهروندان ایرانی ساکن اروپا و آمریکا که سالهاست به آن کشورها مهاجرت کرده‌اند.

وبلاگهای فارسی ایرانیان مقیم خارج، حلقه وصل فرهنگ ایرانی در دو سوی جهان شده‌اند، برخی از اثرات و دستاوردهای این پدیده را میتوان به شرح زیر برشمرد :

1-ترویج و احیای زبان فارسی در جهان

2-انتقال تجربیات، دیدگاهها و اطلاعات میان ایرانیان در داخل و خارج کشور

3-ایجاد فضای گفتمان سیاسی-اجتماعی گوناگون

4-دسترسی ایرانیان مقیم خارج و داخل به اطلاعات دست اول اجتماعی

5-کاهش نقش رسانه‌های فیلتر کننده و واسطه در انتقال اخبار و اطلاعات

6-انتقال تجربیات علمی و دانش فناوری از طریق خاصیت لینک‌دهی متراکم و گسترده

7-ارتباط نسل جدید ایرانیان مقیم خارج با فرهنگ مادر

8-تقویت ارتباطات میان حوزه تمدنی فارسی زبانان (ایران، افغانستان، تاجیکستان و کرد زبانها)

9-ارائه تصویری واقعی و شفاف از واقعیتهای موجود در ایران و جهان

10-ایجاد کندوها یا محافل فرهنگی، اجتماعی میان وبلاگ‌نویسان ایرانی در جهت به اشتراک گذاشتن دانش و عقاید

شاید به جرات بتوان گفت هیچ تکنولوژی دیگری در عصر حاضر به اندازه وبلاگها تا این حد نتوانسته است شکاف بین نسلی را میان ایرانیان خارج و داخل کشور پر کند.

متاسفانه این پتانسیل هنوز به درستی از سوی جامعه علمی و دانشگاهی کشور شناخته نشده است و ابعاد گسترده آن نیاز به بررسی، شناخت و مطالعه دارد. وبلاگها به عنوان تازه‌ترین تکنولوژی اینترنتی بخشی از فرآیند جهانی شدن را تشکیل میدهند، فرآیندی که طی آن مرزهای جغرافیایی و سیاسی، کمرنگ شده و انسانها میتوانند بدون توجه به محیط جغرافیایی، با هم تبادل اطلاعات و اندیشه داشته باشند.

فرهنگ بالنده ایران طی قرنهای متمادی، حتی در سخت‌ترین شرایط توانسته است پویایی خود را حفظ کند و بر دیگر فرهنگها حتی فرهنگهای مهاجم تاثیر بگذارد. گنجینه‌های بزرگ این فرهنگ در عصر اینترنت نیز توانایی گسترش و بالندگی دارد، شاید پیش رفتن ایرانیان تا رتبه چهارم وبلاگهای جهان، بخشی از نمود جلوه‌های شکوفایی فرهنگ فارسی باشد که با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در ایران، امکانات سخت‌افزاری و بسترهای مخابراتی و جمعیت کشور، رخداد مهمی محسوب میشود.

منبع : روزنامه خراسان

قانون حق کپی

با سلام و خسته نباشید!

Copyright یا قانون حق کپی، قانونی است که برای حفاظت از ادبیات منتشر شده و نشده و کارهای علمی و هنری در صورتی که به شکل مادی و ملموس درآمده باشند، ایجاد شده است. هر کار قابل دیدن، شنیدن یا لمس کردن را میتوان با این قانون محافظت کرد. یک مقاله، نمایشنامه، آواز، عکس، کد HTML یا یک گرافیک رایانه‌ای را که قابل چاپ و نوشتن روی کاغذ، قابل ضبط روی نوار و یا قابل ذخیره‌سازی در هارد دیسک باشد، میتوان با قانون حق کپی محافظت کرد.

مطابق با این قانون، خالق این کار حق منحصر به فرد برای تولید مجدد، تولید کارهای مشتق از کار اول، توزیع و ارائه کار به عموم مردم را دارد. این قانون از زمانیکه هر یک از اثار فوق ایجاد شوند و به شکل ملموس درآیند، بر اثار حاکم است.

همانطور که مشاهده میکنید، حق کپی تنها برای برنامه‌های رایانه‌ای و متخصصان و شرکتهای رایانه مورد استفاده ندارد، بلکه هر اثر هنری و یا علمی با استفاده از این قانون تحت حفاظت قرار میگیرد و حقوق مالکیت فردی خالق آن اثر حفظ میشود. علامت و نشانه حق کپی © است که معمولا همراه با تاریخ ایجاد اثر و نام خالق آن همراه میشود.

منبع : روزنامه جام‌جم – ویژه‌نامه کاشف

روشن کردن کامپیوتر با دابل کلیک موس

با سلام و عرض ادب!

مضراتی که استفاده از کلیدهای Power و Reset روی کیس برای سخت افزار کامپیوتر دارد بر کسی پوشیده نیست و توصیه شده حدالامکان از این کلیدها استفاده نشود و برای خاموش کردن و Reset کردن حتما از طریق ویندوز عمل شود.

اما برای روشن کردن ناچارا باید از کلید Power استفاده کرد. با ترفندی که در اینجا می آموزیم برای همیشه کلیدهای روی کیس را کنار گذاشته و به جای آن با دابل کلیک کردن کامپیوتر را روشن می کنیم.

برای اینکار بعد از Reset کردن و قبل از ورود به ویندوز کلید Del را روی صفحه کلید فشار دهید و وارد تنظیمات Bios شوید. در این قسمت وارد بخش Power Manegment Setup شوید و روی گزینه Power on by mouse رفته و اینتر بزنید. سپس به جای disable گزینه Double click را انتخاب کنید. با فشردن Esc از این بخش خارج شوید و نهایتا برای ذخیره شدن تنظیمات F10 را بزنید و به پیغام احتمالی پاسخ "Y" دهید و از این بخش خارج شوید. کامپیوتر را کلا خاموش کنید. موس را دابل کلیک کنید تا کامپیوتر روشن شود.

برگرفته از : ترفند