گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

رنگ

مقدمه :

با سلام و عرض ادب و احترام!

در مبحث جذاب و گسترده طراحی و ساخت صفحات وب کسانی موفقترند که :

1-سررشته‌ای از طراحی و گرافیک دارند.

2-در امر طراحی و ساخت صفحات اینترنتی خبره هستند و سابقه کار قبلی دارند.

3-به نظرات، پیشنهادها، انتقادات و راهنماییهای افراد صاحب‌نظر در این زمینه و بازدیدکنندگان حرفه‌ای و دائم از سایتها و وبلاگها احترام گذاشته و توجه و اطمینان می‌کنند.

4-...

کسی که سایتی می‌سازد ابتدا باید اهداف خویش را از ساخت سایت برای خودش تعریف کرده و خودش را توجیه کند. سپس باید احساسی که صفحه سایت شما قرار است به بیننده القا کند را بررسی نمایید و درباره ان تصمیم بگیرید.

چه سایت خبر رنگ و بو و حال و هوای خودش را دارد و سایتهای فروش ( اقتصادی ) و سیاسی و ورزشی و تکنولوژی و عمومی و خاطرات ( شرح وقایع روزانه ) و سکسی نیز همین طور!

ضمنا بهتر است به نکات زیر هم توجه کنید :

1-رنگها بیشترین اثر را بر روح و روان و احساس بیننده در 90 ثانیه ابتدایی باز شدن صفحه و ظاهر شدن رنگ اصلی سایت یا وبلاگ می‌گذارند.

2-رنگ از اصلی‌ترین عوامل برای ترغیب مشتری به خرید از شماست!

3-رنگها تنها، باعث انتقال حس اصلی سازنده سایت یا وبلاگ به بازدیدکننده از ان سایت نمی‌شوند بلکه می‌توانند او را مجبور به انجام خواسته صاحب سایت و رسیدن وبمستر به هدفش کنند.

4-هر رنگی در فرهنگ ملل و اقوام مختلف نماد و سمبل چیزی است و بر هر فرهنگی اثر خاص خویش را دارد.

5-هر رنگ به تنهایی یک پیام و سیگنال خاصی را به چشم و از انجا به مغز می‌فرستد و به عبارت دیگر واکنش مغز انسان در برابر هر رنگ متفاوت بوده و تفسیر مغز از هر رنگ ویژه و متمایز و منحصر به فرد است!

من قسمتی از مقاله انتخاب بهترین رنگ برای طراحی وب سایت و نیز بخشی از مقاله اهمیت رنگ در طراحی وب نوشته اقای حسین شرفی را با تغییر و دخل و تصرف و تصحیح و تکمیل در زیر جهت اگاهی بیشتر شما در زمینه طراحی وب قرار می‌دهم. ) 

در فرهنگ آمریکای شمالی رنگهای زیر به احساسات یا مشخصه های زیر مربوطند :

سفید : اشاره دارد به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن چیزی. سفید بهترین رنگ برای بک گراند های وب است. در تجارت سفید رنگ خستگی‌گیر و انرژی‌بخش است.

سیاه : اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت و باستان. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند.

قرمز : توانایی، سکس، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند. در تجارت بمعنی وام و بدهی است. این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند.

آبی : امنیت، اعتماد، مسئولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال. آبی دومین رنگ عوام پسند است. در تجارت بمعنای ضمانت مالی است.

سبز : تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی. در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود.

قهوه ای : تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.

خاکستری : صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت بمعنای سنت گرایی است.

صورتی : ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک.

بنفش : وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.

نارنجی : سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی.

زرد : نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست.

طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است.

نقره ای : سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است.

اصولا وقتی یک بازدیدکننده به سایت اینترنتی شما امده و متون و نوشته‌های پیش چشم خود را مطالعه می‌کند در حقیقت در حال شنیدن حرفهای شماست. هنگامی که شما برای کسی حرف می‌زنید کلام شما تنها %10 منظورتان را به مخاطب منتقل می‌کند! %90 بقیه مقصود شما از طریق لحن و طنین صوت و صدا و همچنین شکل و شمایل چهره و صورت و اعضا و جوارحتان به مخاطب کمک می‌کند تا حرف شما را فهمیده و درک کند.

حال تصور کنید یک صفحه اینترنتی کاملا سفید در برابر چشمان شما باز شده و متنی کاملا ساده‌تر نیز شما را دعوت به مطالعه میکند. نویسنده متن فقط حدود %10 حرف خود را به شما فهمانده است. اما باقی حرف او یعنی %90 دیگر چه میشود؟!

نمی‌توان از او خواست که شفاها پیش شما امده و حرف خود را بازگو کند!

اینجاست که رنگها و تاثیرگذاری ان بر افکار و اعمال انسان اهمیت نقش خود را در طراحی صفحات وب نمایان و اشکار می‌سازند.

پس :

رنگها صرفا برای زیبایی و پر کردن صفحه نیستند، بلکه باعث درک بهتر و عمیقتر منظور و مقصود طراح صفحه و نویسنده نوشته هستند.

رنگها و معانی انها :

قرمز : این رنگ دارای طول موج بلندی است و چشم انسان باید برای درک ان نسبت به رنگ ابی تغییر لنز دهد پس هر جا که رنگ قرمز و ابی در کنار هم باشند باعث خستگی چشم و درنتیجه سردرگمی و سردرد بیننده می‌شود. این رنگ باعث افزایش فشار خون و اضطراب و تنش و هیجان و ضربان قلب میشود. یکی از دلایلی که عده‌ای از انسانها با دیدن خون هول می‌شوند و دست و پایشان را گم ‌می‌کنند همین است چون یک نوع احساس خطر به انها دست می‌دهد. ( علایم خطر، اعلام وضعیتهای اضطراری و قرمز، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، چراغهای گردان پلیس و ... از این جمله‌اند. افرادی که در محیطهای قرمز رنگ مشغول به کارند سرعت کار کردن و همچنین خطا در کارشان بالاست و با هم درامیخته است. ترکیب قرمز ملایم و ابی ملایم ایده بسیار ضعیفی است. در سایتهایی که با اتش و هیجان و گرمی و خشم و ... در رابطه هستند استفاده از این رنگ در رنجهای مختلف و البته مناسب توصیه میشود. این رنگ با رنگهای نارنجی و زرد همنشینی خوبی دارد.

سبز : رنگ سبز از جمله رنگهایی است که نه سرد است و نه گرم. این رنگ ارامش بخش بوده و به راحتی به چشم می‌اید ( سریعتر از دیگر رنگها در چشم انالیز می‌شود. ). به همین دلیل در اتاقهای عمل و بیمارستانها از ان بهره می‌گیرند. طبیعت پیرامون ما نیز سبز رنگ است. اصولا هر جا سبزی هست اب و ابادانی و رطوبت و شادابی هم پیدا میشود. من ترکیب این رنگ با رنگ زرد را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم. سبز فسفری ( Lime ) و کمی ابی رنگ Cyan ) ) را به ما میدهد. سبز و سفید رنگهایی هستند که به خوبی با هم مچ میشوند اما استفاده از انها را در لوگو و ارم تبلیغاتی مناسب نمی‌دانم.

» توجه : این مقاله به مرور زمان کاملتر خواهد شد.

نظرات 2 + ارسال نظر
masoud یکشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 07:57 ق.ظ http://download-2005.blogsky.com

سلام دوست عزیز مشگلی که من دارم خیلی خیلی دنبال یک کد میگشتم برای گذاشتن جستجوگر برای وبلاگ اما هیچ کدام اصلا کار نمیکردن جستجوگری که شما گذاشتین واقعا عالی و بی نقصه ممنون میشه بهم کمک کنید

با سلام...
پاسخ خود را جمعه همین هفته در بخش پاسخ به سوالات قسمت اموزش وبلاگ‌نویسی دریافت خواهید کرد.

رسول یکشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 09:07 ق.ظ http://www.Rasool2005.Blogsky.Com

سلام علی آقا
من یک مشکل داشتم و می خواستم بپرسم شما این قالب را از کجا گرفته اید.به سایت ما هم سری بزنید...به من در این مورد کمک کنید

با سلام...
تمامی امور طراحی و ساخت و ... سایت گلچین دانش برعهده اینجانب بوده و من این قالب ( گلچین دانش ) را از هیچ سایت یا وبلاگ یا ... دریافت نکرده‌ام.
در صورت تمایل با من توسط ایمیل تماس گرفته تا هم نشانی کارهای دیگری را که به طور سفارشی طراحی و ساخته‌ام را تقدیم کنم و هم اگر سفارش قالب برای سایت یا وبلاگ داشتید با کمال میل و در صورت توافق حاضر به همکاری با هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌باشم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد