گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

وبلاگ متولی نمی‌خواهد.

با سلام و عرض ادب و احترام!

با اینکه من سعی میکنم به رسالت اصلی این سایت که همانا اموزش علوم نوین و مدرن است بپردازم اما نمیتوانم از اخباری که به حیطه وبلاگستان مرتبط هستند چشم‌پوشی کنم و شما را در جریان قرار ندهم.

پس به خبر زیر که در روزنامه خراسان امروز چاپ شده بود توجه کنید :

"سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، قصد دارد مرکزی به نام مرکز اسناد و اطلاعات وبلاگ راه‌اندازی کند. قرار است در این مرکز اسناد پژوهشها، پایان‌نامه‌ها، کتب، مجلات و نرم‌افزارهای مرتبط با وبلاگ به شهروندان، پژوهشگران و وبلاگ‌نویسان ارائه شود.

چندی پیش یک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بود که این وزارتخانه به منظور ساماندهی وبلاگ‌نویسی فارسی و حمایت از قشر وبلاگ‌نویس، قصد دارد سایت ملی ملی‌وبلاگ‌نویسان ایرانی را راه‌اندازی کند. می‌بینید که هر دو نهاد مذکور نیت خیر دارند و هدفشان فقط ارائه خدمات به وبلاگ‌نویسان و حمایت از انهاست. اما نیت خیر به تنهایی کفایت نمی‌کند. گاهی یک عمل به ضد خود تبدیل میشود. وبلاگ یک پدیده بدون مرکز است. وبلاگ یعنی : "ازادی از قید و بندهای رسمی نشر و انتشار فکر.". به این دلیل وبلاگهای فارسی توانستند مقام چهرم وبلاگهای جهان را کسب کنند که متولی نداشتند. باور کنید این تفکر سنتی در ایران که هر چیز باید متولی داشته باشد، در فضای سایبر به طور کامل جواب نمی‌دهد و گاهی برعکس عمل میکند. بهترین حمایت دولت از وبلاگها، حمایت نکردن از انها و دخالت نکردن در کار انهاست.

وبلاگها به شخصی‌ترین زوایای زندگی مردم مربوط می‌شود. وبلاگها دل‌نوشته‌ها، خاطرات، یادداشتها و مطالبی است که شهروندان در فضای سایبر به طور کاملا ازاد و بدون نظارت هیچ فرد یا نهادی می‌نویسند. وبلاگهای فارسی روزانه یک گیگا بایت محتوای الکترونیک در فضای اینترنت تولید و منتشر می‌کنند. هرگونه دخالت و نظارت دستگاههای دولتی در این فرایند با هر نیتی منجر به وازدگی تولیدکنندگان محتوای وبلاگها میشود.

"دولت" به معنای عام ان، که از قافله وبلاگها، عقب مانده و تازه متوجه این حرکت شتابان شده است، قصد دارد با طرحهایی نظیر راه‌اندازی سایت ملی وبلاگ‌نویسان یا مرکز اسناد وبلاگها حیطه کنترلی و متولی‌گری خود را به این عرصه هم بکشاند و جالب اینکه هر نهادی سعی میکند خود را پیشگام این مسئله نشان بدهد.

شاید اقایان بدشان نیاید که تا چند وقت دیگر برای راه‌اندازی وبلاگ نیز مقررات وضع کنند و شبیه هیئت نظارت بر مطبوعات یک بوروکراسی عریض و طویل ایجاد کنند که متقاضیان دو سال پشت در به نوبت بایستند.

فیلترینگ که هست، اگر وبلاگی خلاف اخلاق عمومی یا حتی ارزشهای نظام و قانون اساسی نوشت، او را فیلتر کنید. کما اینکه این کار میشود، اما حقیقتا در کار تولید محتوا دخالت نکنید. وبلاگ به متولی احتیاجی ندارد."

منبع : روزنامه خراسان – شماره 16233 – صفحه 9 ( دانش و فناوری ) – مورخه چهارشنبه 30 شهریور 1384

دوستانه :

1 - به شدت موافقم، زیرا پدیده‌هایی نظیر : "مافیای پرشین‌بلاگ، فیلترینگ وبلاگها و سایتهای علمی و ...، ... بودن بردن نام وبلاگ در صدا و سیما، دستگیری و پرونده‌سازی و تصویب قانونهای گوناگون برای مبارزه با وبلاگ‌نویسان در قوه قضائیه، گرانی و بی‌شیرازه بودن نرخ اینترنت و تلفن و به خصوص سرعت اینترنت، حمایت نکردن دولت از جشنواره‌های وبلاگ‌نویسی و ... " شما را نسبت به این اقدام دلسوزانه! نهادهای مختلف بدبین و مشکوک نمی‌کند؟!

2 – فیلم سه‌شنبه کانال 2 همین هفته ( همون هندیه ) خیلی باحال بود. سلمان خان واقعا خوب بازی میکنه! راستی می‌دونستید چند وقت پیش موقع رانندگی تصادف میکنه و پاش میشکنه و میره بیمارستان؟!

نظرات 2 + ارسال نظر
گل آفتابگردون پنج‌شنبه 31 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 12:43 ق.ظ http://brightsunflower.blogsky.com

مطلب جالبی بود و همچنین مطلبی که در مورد "اهمیت رنگها " در وب نویسی نوشته بودید هم جالب بود.

با سلام...
متشکرم.
خدانگهدار.

شاهد-سردارقلعه تنهایی پنج‌شنبه 31 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 11:01 ق.ظ http://castle.blogsky.com

سلام دوست عزیز
ممنون که به من سر زدی.
وبلاگ جذاب و زیبایی داری.
موفق باشی.
بازم پیش ما بیا. آپم.
قربانت شاهد

با سلام...
متشکرم.
خدانگهدار.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد