گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

SCREEN SAVER یا محافظ صفحه نمایش چیست؟

مقدمه:

حتما تا حالا برایتان پیش امده که بعد از کار کردن با کامپیوتر ان را به حال خودش بگذارید و بعد از چند لحظه صفحه DESKTOP شما ناپدید شده وبه جای ان عکس یا تصویر دیگری ظاهر می‌شود. بله درست است این محافظ صفحه صفحه نمایش کامپیوترتان است که فعال شده است و شروع به نمایش دادن شکلها و عکسهای مختلف و یا تصاویر متحرک کرده است. با این که بارها با ان برخورد کرده‌اید ولی می‌دانید واقعا چیست و به چه دردی می‌خورد؟

محافظ صفحه نمایش یک فایل اجرایی است که نوسط سیستم عامل کامپیوترتان به اجرا در‌می‌اید.

وقتی فایل مورد نظر خود را در دایرکتوری WINDOWS یا SYSTEM قرار می‌‌دهید و ان را با پسوند SCR ذخیره می‌کنید سیستم عامل ویندوز متوجه می‌‌شود که باید این فایل را به عنوان محافظ صفحه نمایش در نظر بگیرد و هنگام باز شدن پنجره DISPLAY PROPERTIES این فایل را در فهرست اسامی محافظ‌‌‌های صفحه نمایش قرار دهد تا اگر خواستید بتوانید ان را به عنوان محافظ صفحه نمایش خود انتخاب کنید. محافظ صفحه نمایش نوع دیگری هم دارد که به صورت اجرایی با پسوند SCR نیست و اصلا از پنجره DISPLAY PROPERTIES ویندوز استفاده نمی‌کند. این نوع که خیلی کمتر از ان استفاده می‌کنیم در واقع برنامه‌ای است که باید روی کامپیوتر نصب شود تا در موقع مناسب بتواند عکسها و تصاویر خود را نمایش دهد.

چرا از محافظ صفحه نمایش استفاده می‌کنیم؟

با این همه تعریف و توضیح شاید بپرسید که اصلا محافظ صفحه نمایش به چه درد می‌خورد و برای چه از ان استفاده می‌‌کنیم؟ لزوم استفاده از ان بر‌‌‌‌میگردد به مانیتورهای C.R.T اولیه. در این مانیتورها مخصوصا در نوع سیاه و سفید انها وقتی تصویری برای مدت طولانی به نمایش در ‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌امد تصویر خیلی کمرنگ می‌‌‌‌‌شد. همانطور که می‌دانید برای ایجاد PIXEL در مانیتورهای C.R.T از فسفر استفاده می‌‌‌‌‌‌‌شد. این ماده با گرفتن انرژی می‌تواند نورهای مرئی را با سرعت ثابت برای زمان مشخصی از خود متصاعد کند. اگر زمان بیشتر از ان طول بکشد فسفر می‌سوزد و صفحه C.R.T تغییر رنگ می‌دهد.

در ان موقع برای محافظت از مانیتور و جلوگیری از سوختن فسفر به‌ کار رفته در ان از محافظ صفحه نمایش استفاده می‌‌‌‌کردند.

در حال حاضر با این که تکنولوژی پیشرفت کرده و اشکالات مانیتورها برطرف شده و استفاده از محافظ صفحه نمایش ضرورتی ندارد ولی باز هم از ان استفاده می‌کنیم. مثلا وقتی چند دقیقه می‌خواهید میز کارتان را ترک کنید و کمی قدم بزنید با استفاده از محافظ صفحه نمایش و تنظیم محافظ کلمه عبور

( PASSWORD PROTECTION ) ان دیگر خیالتان راحت است که کسی نمی‌تواند وارد رایانه‌تان شود و اطلاعات حساس شما را ببیند.

اگر علاقه‌مندید با اشکال مختلف محافظ صفحه نمایش اشنا شوید می‌توانید از مجموعه موجود در ویندوز شروع کنید یا با جستجو در اینترنت هزاران محافظ صفحه نمایش رایگان را بارگذاری کنید. حتی می‌توانید از برنامه‌هایی مثل SCREEN SAVER BUILDER هم استفاده کنید و با ترکیب عکس و تصویر و صدا محافظ صفحه نمایش دلخوهتان را بسازید. اگر خواستید اثر خود را به دیگران هم نشان دهید. می‌توانید ان را در بعضی سایتها UPLOAD کنید تا دیگران هم از محافظ صفحه نمایش شما استفاده کنند.

مراحل اجرا شدن برنامه محافظ صفحه نمایش

1-سیستم عامل رایانه شما مدام فعالیت‌های قسمت‌های مختلف را کنترل می‌کند. اگر متوجه شود صفحه کلید و موس برای مدت معینی ( که ان را در پنجره DISPLAY PROPERTIES تعیین می‌کنیم ) بیکار هستند پیغامی را به برنامه می‌فرستد و از او می‌پرسد که ایا اجازه دارم محافظ صفحه نمایش را فعال کنم؟

2-برنامه با در نظر گرفتن شرایط خود به سیستم عامل پاسخ مثبت می‌دهد.

3-اگر برنامه پاسخ مثبت داد فایل محافظ صفحه نمایش به وسیله سیستم عامل فعال می‌شود و تا وقتی از طرف موس یا صفحه کلید پیغامی دریافت نکند فعال می‌ماند.

4-وقتی سیستم عامل پیغامی ار موس یا صفحه کلید دریافت کرد می‌فهمد که باید محافظ صفحه نمایش را غیر‌فعال کند اما پیش از ان ابتدا کنترل می‌کند که محافظ کلمه عبور تنظیم شده است یا خیر.

5-اگر محافظ کلمه عبور تنظیم نشده باشد بلافاصله محافظ صفحه نمایش را غیر فعال کرده و صفحه دسکتاپ را نمایش می‌دهد و گرنه از شما نام کاربر و کلمه عبور را می‌پرسد و سپس صفحه دسک‌تاپ را نشان می‌دهد.

منبع : روزنامه جام‌جم – ویژه‌نامه کاشف شماره  89 –  صفحات 8 و 9 - مورخه یکشنبه 16/9/1382

خدانگهدار.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد