گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

آشنایی با مبدل CD به کاست

مکمل سیستم صوتی خودرو

مقدمه

هنگام گردش در بازار نرم‌افزار و CD ناگهان چشمتان به یک CD موسیقی جدید می‌افتد که از نوازنده یا خواننده مورد علاقه شماست. (مثلا : از استاد محمد اصفهانی!) آن را خریداری میکنید. آنقدر به آن علاقه دارید که دوست دارید هر جا که هستید به آن گوش دهید. به همین خاطر آن را درون پخش‌کننده CD خود قرار میدهید و همیشه به همراه دارید و یا آن را به MP3 تبدیل کرده و به داخل پخش‌کننده MP3 خود انتقال میدهید. دوست دارید که درون ماشین و در حال رانندگی نیز به آن آهنگها گوش فرا دهید. اما سیستم صوتی خودرو تنها قادر به پخش نوارهای کاست است. پس به این فکر می‌افتید که آن موسیقی‌ها را بر روی نوار ضبط کنید و یا حتی در مواردی تصمیم به تعویض سیستم صوتی خودرو میگیرید.

... و اما راه سوم

اما در همه دوراهیها ، راه سومی نیز وجود دارد و آن مبدل CD به کاست است. این مبدل از یک بخش شبیه به نوار کاست و یک قطعه سیم تشکیل شده است. یک سر سیم را باید به خروجی هدفون پخش‌کننده CD یا MP3 متصل نمود. حال میتوان تصور کرد که نوار متصل به سر دیگر سیم حاوی موسیقیهای داخل CD یا پخش‌کننده MP3 است. کافی است آن را درون پخش‌کننده خودرو قرار داده تا موسیقی دلخواه خود را از بلندگوهای خودرو بشنویم. این دستگاه مبدل با هزینه کم از فروشگاههای صوتی و تصویری قابل تهیه است.

ساختمان داخلی

در ساختمان این مبدل یک نوار کاست توخالی ، یک آهنربای الکتریکی ، یک سیم سه‌رشته‌ای به همراه یک فیش هدفون استریو به کار رفته است. همانطور که متوجه شده‌اید این مبدل ساختمان بسیار ساده‌ای دارد. تنها چیز مورد توجه درون این دستگاه ، دقت ساخت آهنربای الکتریکی است. همانطور که میدانید خروجی پخش‌کننده‌های CD و MP3 و هر سیستم صوتی دارای جریانهای متغیری است که بلندگو این جریانها را با استفاده از ساختمان داخلی خود به اصوات گوناگون تبدیل میکند. حالا اگر بلندگو را برداشته و یک آهنربای الکتریکی دقیق و با ظرافت قرار دهیم ، این جریانهای متفاوت میدانهای مغناطیسی متفاوتی به آهنربای الکتریکی میدهد. هنگامیکه این آهنربای الکتریکی در فاصله نزدیکی از هد دستگاه پخش‌کننده کاست قرار گیرد ، جریانهایی را در هد دستگاه القا میکند. این جریانها از مدارات داخلی دستگاه عبور کرده و از بلندگوهای آن پخش میشود. جریان القایی در هد باید متناسب با جریان خروجی دستگاههای پخش‌کننده CD و MP3 باشد. حال تصور کنید که هر چه آهنربای الکتریکی دقیقتر باشد مقدار جریانهای القایی با جریانهای اصلی متناسبتر و نزدیکتر خواهدبود و در نتیجه تغییری در صدای پخش شده احساس نخواهد شد. تفاوت قیمتهای مبدلهای موجود در بازار نیز به نوع و دقت سیم‌پیچ آهنربای داخلی بستگی دارد.

مبدل خوب ، مبدل بد

شرکتهای زیادی در کنار محصولات صوتی خود این مبدل را نیز ارائه میکنند و برخی از آنها امکانات خاصی نیز بری بهبود کیفیت محصول خود در نظر میگیرند. مثلا ممکن است یک مبدل در یک دستگاه به خوبی عمل کند ولی در دستگاه دیگر کیفیت صدای خوبی را نداشته باشید.

این به دلیل تفاوت در ساخت هدهای دستگاههای صوتی است. اما شرکتهای معتبر در دستگاههای مبدل خود امکانی را در نظر میگیرند که القای مغناطیسی با توجه به نوع هد انجام شود و در نتیجه در تمام سیستمهای صوتی ، صدایی با کیفیت همسان با پخش‌کننده‌های CD و MP3 خواهید داشت.

مبدل دست‌ساز

به دلیل ساختار ساده این مبدل میتوان ساخت آن را در کارگاههای آموزشی برای دانش‌آموزان و دانشجویان در نظر گرفت. برای ساخت آن لازم است یک نوار کاست را که با پیچ بسته شده است را باز کرده و داخل آن را خالی کنیم. سپس 2 متر سیم مغناطیسی با شماره 28 را با دقت به تعداد 200 دور به دور 2 گیره کاغذ با سایز بزرگ میپیچیم. سپس نیم تا دو متر سیم 3 رشته‌ای را به شکلی که یک رشته آن مشترک بین دو سیم‌پیچ و دو رشته دیگر هر یک به یک سیم‌پیچ باشد ، متصل میکنیم.و سر دیگر سیمها را به یک فیش استریو مخصوص هدفون وصل میکنیم. حال باید سیم‌پیچها را درون نوار کاست قرار داده و آن را بست. در سطح کارگاهی و آزمایشگاهی حداکثر انتظار میرود که صدایی از بلندگوهای دستگاه پخشود و انتظار صدای با کیفیت از یک قطعه دست‌ساز انتظاری نابجاست!

منبع : روزنامه جام‌جم – ویژه‌نامه کلیک

دوستانه :

-          سال اول دبیرستان یه دبیر ادبیات فارسی و زبان فارسی داشتیم. امیدوارم که هر جا هست خوش و خرم باشه. یه روز سر کلاس به یکی از بچه‌ها گفت : "نکنه یه وقت عاشق بشی ها!". طفلی پسره هم از بس هول شده بود گفت : "چشم آقا!". فکر کنم دبیرمون نمیدونست عشق به عقل و اجازه کاری نداره! ای بسوزه پدر پدر سوخته ...

-          خداییش موندم حیرون که چرا بعضیا میخان نظرشون رو اعلام کنن آدم باید کلی التماس درخواست کنه! لااقل یه سلام کن!

-          @ ===< ای دورت بگردم!

نظرات 3 + ارسال نظر
جن زده چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 05:15 ب.ظ http://jenzade.blogsky.com

سلام علی عزیز.
چه بامزه.
در راستای تکنولوژی تبدیل هر چیزی به هرچیز دیگری، میشه سی دی پلیرهای بدون اسپیکر که فقط از طریق هدفون میشه شنیدشون ، رو به بلندگو دارش تبدیل کرد؟

فرزاد پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 12:24 ق.ظ http://www.difnews.blogsky.com

سلام دوست عزیز وبلاگ مفیدی داری موفق و پیروز باشی

رسول جعفری پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 01:40 ب.ظ http://miladenoor.blogsky.com

سلام علی اقا
از تشریف فرمایی شما به میلاد نور متشکرم
وبلاگ زیبایی داری بهتون تبریک میگم
در ضمن لینک شما رو هم زدم

یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد